Thursday, November 29, 2007

Oude dag





De moeder van een vriend is hoogbejaard en moest tijdens een feestje even rusten, maar ze is nog goed bij de tijd en redt zich nog altijd zelfstandig in haar eigen huis. Natuurlijk is dat geen verdienste, ik vraag me af of (en hoe) ik mijn "oude dag" zal halen. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), dat vandaag met een rapport kwam, zal de vraag naar verpleging en verzorging tussen 2006 en 2030 met 34 procent stijgen, terwijl het aantal 65-plussers in die periode met 63 procent toeneemt.

Het SCP stelt verder dat veel ouderen relatief gezond en welvarend zullen zijn op hun oude dag. Ze hebben mogelijkheden om veel zelf te blijven doen. En als ze hulp nodig hebben, regelen ze dat zelf, bijvoorbeeld via particuliere hulp aan huis. Hierdoor zullen volgens het planbureau veel minder mensen naar een verpleeghuis gaan dan de stijging van het aantal ouderen aangeeft, omdat mensen langer in hun eigen huis zullen blijven wonen en dat huis beter zullen kunnen aanpassen aan hun wensen.

Ik ben benieuwd hoe e.e.a. in werkelijkheid zal uitpakken. De toekomst van een verpleeghuis is voor veel ouderen, zoals mijn vader en schoonmoeder, in elk geval een danig verontrustend schrikbeeld.

Bron: Nu.nl

4 comments:

Unknown said...

Toffe reeks foto's bij dit item.
Inderdaad soms kan het niet anders en is een verpleeghuis de enige optie...en gelukkg dat die bestaan
doch ook ik hoop zoals vele daar nooit naartoe te hoeven!

Koen said...

Het is een reeks die u even doet mijmeren...oud worden is zelden leuk. Hier zie je toch een gemoedelijke blik in de ogen van de vrouw waardoor je weet dat ze zich in goed gezelschap bevindt.
Groeten,
Koen

Anonymous said...

ja, zulke plaatjes herinner ik me ook van mijn moeder. blijkbaar voelt ze zich zo goed dat ze ven lekker kan liggen. heb geen verstand van foto's, kijk alleen naar de inhoud maar die vage vlek voor vind ik wel mooi.
bij de weg: zag je die 'enge 'foto van Plasterk in de Volkskrant van afgelopen zaterdag? imho is die mislukt maar waarom plaatsen ze zoiets?

Ria Kock said...

Ah, dit is nu wat ze "eigen stijl" noemen, Meizoen. Als ik me niet vergis was de foto nog wel van (Corb!no) Maarten Corbijn (kan de krant niet meer vinden).