Saturday, June 20, 2009

Parkeerplaats



Met dit soort kastjes wordt blinde en slechtziende verstandelijk gehandicapten, bewoners of bezoekers van de blauwe kamer in Breda, duidelijk gemaakt waar o.a. de parkeerplaats, de school of de winkel zich bevinden. Blauw en geel zijn primaire kleuren die het best ontwaard worden door slechtzienden, zo verneem ik. Ik kwam dit kastje tegen op mijn weg naar 't Lavendelpad, een afdeling waar zwaar verstandelijk gehandicapten verblijven. Ik hoop hier de komende tijd foto's te mogen maken van de behuizing van de cliënten en misschien ook van de bewoners zelf. Een nieuw project, dat doorborduurt op mijn ontstane fascinatie voor omgeving/interieurs van bijzondere doelgroepen.

Op zoek naar meer informatie over de blauwe kamer kom ik terecht op de website van Brabantzorg.

Woon- en dagcentrum de blauwe kamer maakt deel uit van Sensis. Sensis is de organisatie voor zorg, onderwijs en diensten aan slechtziende en blinde mensen.

Nu weet ik al veel meer, maar ik kan op deze site nergens iets over de naam blauwe kamer vinden, dat intrigeert mij. Ik vind het zo'n mooie naam! Hier geeft Wikipedia uitsluitsel: De Blauwe Kamer verwijst naar kloosters in Breda en Oosterhout. Ah, zoiets vermoedde ik al.
De receptie bevindt zich in de Villa, een prachtig gerietdekt gebouw zo te zien, waar ooit boven in de kamertjes de eerste groep blinden en slechtzienden verzorgd werden door de nonnen. Eén van de bewoners van 't Lavendelpad heeft er nog gewoond, volgens een informante.

1 comment:

MJ said...

tof met die info erbij!