Thursday, December 18, 2008

Kaal hondje onder driepoot



Deze hond lag in de etalage van een fotowinkel. Omdat ik het zo grappig vond dat hij onder het statief lag zocht ik een goede hoek om het beestje te fotograferen, waarbij ik met verbazing zag hoe kaal dat lijfje was. Vlak daarna stond het hondje rierend op en ik vond het gewoon eng om te zien hoe hij was toegetakeld, hele dunne pootjes met alleen onderaan wat haar. Helaas liep hij weg en kon ik geen foto meer daarvan maken. Ik ben geen hondenkenner en weet niet wat voor soort hond dit is, maar waarom doet men zoiets? Ik kan me niet voorstellen dat dit mooi gevonden wordt...

Update: van een anonieme blogger heb ik bericht gekregen dat dit een Chinese naakthond is. Het is dus een hondje dat (al heel lang) zo gefokt wordt! Dat verklaart een heleboel. Zijn huid vond ik overigens wel heel mooi van kleur, maar van dat haarloze ben ik toch nog steeds niet zo'n fan.

De Chinese Gekuifde Naakthond, die ooit de 'eetbare Chinese hond' werd genoemd, stamt volgens sommigen af van een haarloze Afrikaanse voorouder. Door steeds met de kleinste hondjes te fokken, ontstond de moderne versie van dit ras. Deze honden gingen met Chinese zeelieden mee op de wilde vaart en hielden de schepen vrij van ongedierte. Tegen de 18e eeuw waren ze dan ook in Afrika, Azië, Europa en Amerika te vinden. Er is tegenwoordig zowel een kale als een behaarde variëteit, de Powderpuff, vaak in hetzelfde nest. Het wonderlijke is dat de Chinese Gekuifde Naakthond warmte kwijtraakt via zweetklieren en niet via hijgen. Dit ras is in China (zijn land van oorspong)zeldzaam, maar geniet een groeiende populariteit in het Westen.

Bron: Honden Page

3 comments:

Anonymous said...

vierpoot onder driepoot...
!Grappig!
Ik ken dat ook niet zo'n kaal hondje.

Anonymous said...

Het is een Chinese naakthond: powder puff.

Ria Kock said...

Bedankt voor de info anonymus, al vind ik het wel jammer dat het anoniem is!