Tuesday, February 20, 2018

Bergen aan Zee



Bergense vlag

Om even voort te borduren op mijn vorige blog: verleden week waren we dus een paar dagen in Bergen aan Zee. Manlief en ik hadden drie nachten geboekt in Huize Glory, op het gelijknamige landgoed. Deze voormalige villa van de schatrijke thee-importeur Jansen is gelegen op het Russenduin, het hoogste duin van dit kustdorp. De beste man heeft er overigens niet lang van kunnen genieten, kort nadat de bouw gereed was gekomen (1918) is hij overleden. Het pand heeft een aantal jaren leeg gestaan en is daarna eerst in gebruik geweest als Biovakantieoord voor "bleekneusjes". 
Tijdens de Duitse bezetting fungeerde de daartoe verhoogde toren als radio- en uitkijktoren. Na de oorlog werden er opnieuw arme, ondervoede kinderen in gehuisvest, om aan te sterken.
Voordat er hotelkamers en appartementen in kwamen is het huis ook nog enige tijd in gebruik geweest als religieus studiecentrum, zo valt op de website te lezen. Sinds 2000 is dit aparte gebouw een rijksmonument. 


Huize Glory
Vanaf het restaurant kijk je uit over bos, duinen en zee; het grote witte huis blijkt vakantiehuis Villa de Horizon en is niet te missen! Dit prachtige uitzicht is eigenlijk te danken aan bosbranden die hier eerder waren, waardoor een brandgang vereist was. 
De toren, enkele uren per dag toegankelijk, ziet bij helder weer uit over een groot deel van de omgeving. Je kunt hier een rondleiding krijgen, waardoor je meer te weten komt over de geschiedenis van dit gebouw, waar enkele fraaie en oorspronkelijke details, zoals tegelwanden en glas-in-lood ramen, bewaard zijn gebleven.

In de zomer zou ik niet graag hier in de omgeving willen verblijven, veel te druk, maar in deze tijd van het jaar was het er heerlijk! Als je in de duinen wilt gaan wandelen heb je wel een duinkaart nodig, die was verkrijgbaar bij de receptie. 


Duingebied bij Bergen aan Zee



Duinen vanaf de C.F. Zeiler Boulevard

Strand bij Hargen aan Zee

Steltloper




Strand bij Camperduin

Zo'n tien jaar geleden waren we overigens ook hier beland in februari. Dit hield verband met een "opdracht" voor mijn studie fotografie destijds, waarin ik o.a. op zoek ging naar Adrianen. Adriaan van Dis heeft hier natuurlijk gewoond, in een repatriantenhuis, tegenwoordig vakantiehuis. 




Het voormalige repatriantenhuis (foto 2007)


 Adriaan Roland Holst woonde in Bergen. Het voert te ver om hier nu in te gaan op het hoe en waarom van de keuze voor deze naam, ook al omdat ik veel ben vergeten en mijn aantekeningen hierover op 't moment niet terug kan vinden. 
Grappig en ook wel typisch voor van Dis vond ik onderstaande zinnen, opgetekend in een artikel in het Noordhollands Dagblad van 25 april 2017:

Voor mij is het een dorp vol verhalen’’, vertelt hij. ,,Het is van mij. Ik koop bewust geen duinkaart. Ik wacht op de dag waarop de boswachter mij aanhoudt en dat ik dan zeg: ’maar meneer, dit is allemaal van mij.

Kort geleden heb ik weer een mooi boek van van Dis gelezen: In het buitengebied. Een dun boekje, maar ik heb er wel van genoten!
Zie ook dit filmpje

No comments: