Tuesday, September 12, 2006

Ik als fotograaf

Na zaterdag 2/9 mondeling de opdracht voor deze eerste periode gehoord te hebben, ben ik in de trein naar huis al aan het nadenken gegaan over een geschikte richting en onderwerp. Het stond voor mij wel vast dat ik niet door zou gaan met zelfportret, althans niet als hoofdonderwerp voor dit blok. Wat zou ik graag fotograferen? Natuurlijk had ik daar al eerder over nagedacht en al mijmerend kwam ik toch weer uit bij het werk van Marrigje de Maar
Interieurs dus, gebruikte interieurs of verlaten gebouwen. Architectuur trekt me ook, net als natuur. Documentaire reportages van mensen in verpleeghuizen of psychiatrische inrichtingen bijv. vormen een heel ander verhaal, maar ook dat lijkt me machtig om te doen. Alleen, daar voel ik me nog niet sterk genoeg voor in de schoenen staan. Mensen hè!

Omdat ik altijd zoveel moeite heb om een keuze te maken, besluit ik dit keer om snel knopen door te hakken. Ik wil interieurs van bewoonde huizen of onbewoonde instellingen fotograferen. Een boek van Wijnanda de Roo heb ik al meegenomen uit de mediatheek en haar foto’s spreken me erg aan.

De rest van de week bestudeer ik fotoboeken en ga op internet op zoek. Ik kom wat sites tegen met zogenaamde Urban Photography
Vooral in België blijken er veel verlaten gebouwen te zijn, vaak alleen met gevaar voor eigen leven te betreden.
Dan denk ik weer aan de Klokkenberg. Ongeveer een jaar geleden heeft MeRy, een oud StJooster, daar foto’s mogen maken van het toen net leegstaande gebouw. Zou dat nu nog mogelijk zijn? Ik heb nl. een emotionele band met dat oude sanatorium, waar ik later nog meer over zal schrijven en word steeds als een magneet naar dat gebouw toegetrokken.
Het monumentale gebouw en het landgoed eromheen blijken in april van dit jaar voor acht miljoen verkocht te zijn aan de Eindhovense zorggroep Vitalis, die er t.z.t. een hypermoderne woonzorggroep gaan realiseren. Tot die tijd wordt het sanatorium verhuurd aan het Bredase zorgcentrum Elisabeth, dat er in het najaar verpleeghuisbewoners in onder gaat brengen.
Ik trek via het Elisa bouwblad aan de bel en verneem na diverse telefoontjes dat ik toch echt voor toestemming om te mogen fotograferen alleen terecht kan bij de heer C. den Bieman, directeur van de huidige Klokkenberg. Mijnheer Bieman is echter niet bereikbaar tot 18 september, dus wat nu?

No comments: