Thursday, April 12, 2007

Ontbrekend groen



Vorige week heb ik even met Bas gesproken. Alleen groen is niet voldoende, werktitel zou iets kunnen zijn van: Groen en wat het nog meer is of kan zijn. Juist het groen dat er niet is, is misschien interessant.

Na de eerdere, verkennende foto’s en een rondje groen, ben ik daarom op zoek gegaan naar het ontbrekende groen. Dat viel nog niet mee, omdat ik steeds weer getriggerd werd door het groen dat er wél was, al was het maar in de vorm van een uit een stoep opduikende paardebloem. Mijn insteek moet dus kennelijk anders worden, ik moet op zoek naar elk stukje grauw en grijs beton, of juist naar het frivole rode steen van de al aanwezige nieuwbouw zonder tuintjes, waar groene vingers ook niet nodig lijken te zijn. Het is een wonderlijke omgeving en je blijft je verbazen als je daar rondloopt.

Hier toch weer groen, in de vorm van een groene deur, maar elke verwijzing naar natuurlijk groen ontbreekt verder. Tijdens de les van Bert Sissingh heb ik het er met hem ook nog even over gehad, naar aanleiding van een nieuwe blogspot die we voor zijn lessen: Schrijven over eigen werk moesten maken. Bert vond alles fotograferen dat groen is overigens een goede insteek. Of blauw. Nou is blauw toevallig mijn lievelingskleur, maar laat ik het voor dit blok toch maar op groen houden!
En de bovenste foto, waarom ik die heb gemaakt? Puur een ingeving. Ik zag iets in mijn ooghoek, het blik zo keurig achter elkaar, de lijnvoering, het kale en grauwe, het licht. Ik werd erdoor geraakt en hij bevalt me.

No comments: