Friday, March 30, 2007

Thema: Groen

Op zoek naar groen informatie op het internet vond ik ook nog het inspirerende artikel van Rien Vroegindeweij
Rien Vroegindeweij (1944) woont en werkt in Rotterdam. Publiceerde gedichten en proza in tijdschriften en bundels en schreef diverse boeken over Rotterdam.
Hij was columnist van het Rotterdams Dagblad.
Door zijn stuk: De kleur van het paradijs, werd ik over de streep getrokken om in dit project over Katendrecht met GROEN aan de gang te gaan.

Enkele zinnen uit zijn tekst:
Groen is de eerste kleur van de wereld.
Groen is maakbaar.
Groen is het planmatige groen van stadsparken en plantsoenen, de planten op het dakterras van een woontoren en in de vensterbank van een rijtjeshuis, de zieltogende struiken in de middenberm van een verkeersweg, de door bouwgronden bedreigde weiden en polders, de schaarse bossen, het groen van de nationale natuurparken.
Groen is de kleur van het paradijs.
Groen is politiek


Genoeg aanknopingspunten dus om hiermee aan de slag te gaan. Ik zou graag een caleidoscopisch portret - in allerlei groenschakeringen - maken, van dit stukje Rotterdam. Niet noodzakelijkerwijs alleen maar natuurlijk groen, al ligt het er ook nog aan wat tijdens de besprekingen hierover gezegd zal worden.
Kortom, omdat ik nu eenmaal een keuze moet maken, laat ik al die andere plannen even in de ijskast liggen, maar dat wil niet zeggen daar ik daar geen gat in zie.

NB. de foto's laten nog even op zich wachten, omdat ik de laatste tijd drukker ben geweest met fotograferen, theoretisch onderzoek en schrijven dan met het verwerken van alle foto's die ik heb gemaakt!

2 comments:

Anonymous said...

Als je nu volop op zoek mag naar groen dan heb je geluk.

Groen, is toch de kleur van de lente en de kleur van de hoop en van de jeugd.

...

Je ben echt wel leuk bezig Ria!

Ina said...

Vroegindeweij, what's in a name!
't Klinkt als een heerlijke invalshoek voor je project. Plezier en succes gewenst.