Monday, January 11, 2016

Iwan Baan, eigenzinnige architectuurfotograaf

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door architectuur, mooie gebouwen. Niet dat ik er veel vanaf weet, maar ik kan er erg van genieten, mag er graag naar kijken en af en toe fotograferen. 
In Sir Edmund van afgelopen weekend stond het verhaal over een bijzondere architectuurfotograaf, Iwan Baan (zie ook: verhalen VK) Een fotograaf naar mijn hart: hij werkt niet met speciale belichting, assistenten of een statief, hij wil een fly on the wall zijn en fotografeert gebouwen als een documentaire fotograaf, met alle imperfecties die daarbij horen! Architectuur gaat bij hem over mensen en niet alleen over gebouwen.

Zelf hou ik me nog zo lang met mensen in de fotografie bezig, eigenlijk pas sinds mijn (deeltijd)studie aan AKV/St. Joost in Den Bosch, op welke website ik nu zie dat fotografie alleen nog maar mogelijk is in Breda. Die verandering heb ik gemist!

Ik ben nog steeds een beetje huiverig om zo maar mensen te fotograferen, op straat bijvoorbeeld, maar ik heb wel stappen leren zetten om ze in mijn foto’s op te nemen, zoals blijkt uit verschillende series. Sowieso heb ik erg veel geleerd tijdens deze studie en heb ik er nooit spijt van gehad dat ik pas op latere leeftijd (ik was de 50 al gepasseerd) begonnen ben.



Denver Art Museum

Denver Art Museum


Bovenstaande foto’s van mij zijn natuurlijk niet vergelijken met die van deze of andere beroemde fotografen, het zijn vakantiekiekjes, zonder de nodige rust in het voorbijgaan genomen, maar wel kiekjes waarvan ik geniet om ze te maken! 

No comments: