Thursday, January 14, 2016

Toestanden met Thyrax

Vanmorgen hoorde ik van mijn pedicure dat er een probleem is met Thyrax Duotab, een veelgebruikt medicijn voor de schildklier. In de Volkskrant had ik niets daarover gelezen, maar op Nu.nl stond bij de rubriek Gezondheid inderdaad aan bericht, dat er een tekort dreigt aan dit medicijn, nu de fabrikant verhuisd is en tijdelijk niet kan produceren. Pardon?

Van de assistente van de huisarts, waar ik toevallig toch net een afspraak wilde maken (11 personen voor u), hoorde ik dat ze overleg had gehad met de apotheker en dat er niet gehamsterd mag worden, omdat de nieuw geproduceerde tabletten afgekeurd waren en er dus voorlopig niet geleverd kan worden. Ik kreeg het adres van de website waar meer informatie op te vinden was, het cbg-meb.

Op deze website  vond ik inderdaad uitgebreide informatie over wat dit voor schildklierpatiënten kon betekenen, nl. overstappen op een ander geneesmiddel met de werkzame stof levothyroxine. Hoewel het gaat om het bekende blauwe tabletje van 0,025 gram dient ook de rest aangepast te worden, als je een combinatie gebruikt van meerdere sterktes. Dit betekent dus extra bloedprikken, mogelijk nog meer problemen om goed ingesteld te raken en de daarbijbehorende, vervelende lichamelijke klachten. Nee, net als heel veel anderen ben ik niet blij met deze misser van fabrikant Aspen Pharma Trading, to say the least!

3 comments:

van-Gastel said...

Hoi Ria Ik gebruik tabletjes van 0.125 en heb hier totaal niets gehoor van een tekort of iets dergelijks. Wel heel erg vervelend voor diegene die er mee te maken hebben.

Ria Kock said...

Dan hebben we momenteel hetzelfde, ik heb er 1 van 0,1 en het blauwtje van 0,025. Alleen schommelt het nogal, blauwtje eraf, blauwtje erbij! Heb jij dat ook?
Gelukkig in Noorwegen nog geen problemen dus. Ik heb nog voor een maand liggen, dan zal ik over moeten stappen naar een ander middel.

van-Gastel said...

Hoi hoi
Hier schommelt het ook. Had eerst alleen 0.1, daarna 5x in de week 0,1 en 2x 0,15 en vanaf begin december is het weer heel de week 0,125. Binnenkort waarschijnlijk weer prikken en dan zien we weer wel.Denk dat ik voor alle zekerheid toch maar naar de apotheek ga om een nieuw busje te halen. Je weet maar nooit.