Monday, January 18, 2016

Nabestaandenpensioen


Henk in 1977, Locarno
Kort geleden kreeg ik een (onverwachte) brief van het pensioenfonds Horeca & Catering. Het ging over een wijziging van hun pensioenregeling en ik kreeg de brief omdat ik pensioen bij hen zou hebben vanwege mijn ex-partner, waar ik heel lang geleden 8 jaar mee getrouwd ben geweest. Nu was dit de allereerste keer dat ik een bericht had ontvangen van dit pensioenfonds, ik wist niet eens of mijn ex, waarvan ik al in 1981 gescheiden was, nog leefde. 

Toevallig hadden W. en ik het nog niet zo lang geleden over hem gehad, heel soms komt ie bovenborrelen. We hadden na 1981/1982 geen contact meer met elkaar en ik heb eigenlijk nooit meer iets over hem gehoord, op een klein levensteken na - halverwege de jaren ’80 - van vroegere vrienden, dat hij “into the Bhagwan” zou zijn. 

Getriggerd door de brief ondernam ik een kleine zoektocht op internet, zonder resultaat. Tot ik de idee kreeg op zijn vier voorletters te zoeken. Bingo! Een foto met een grafzerk, heel even in beeld voor de foto werd bedekt met een vierkant, waarop je je e-mail adres kon invullen. Ik kon niet zien welke naam er op de grafsteen stond, maar bovenin stonden wel de naam, geboorte- en overlijdensdatum. Geen twijfel mogelijk, dit betrof mijn ex en hij bleek al 6 jaar geleden te zijn overleden. Hij is slechts 59 jaar geworden. Toch een kleine schok! 
We zochten verder en kwamen uit bij deze foto van zijn grafsteen op de begraafplaats in Bennekom. Henk bleek in hetzelfde graf te liggen als zijn moeder, die 6 jaar daarvoor was overleden.

Ik belde met het pensioenfonds en hoorde dat ik recht had op een klein nabestaandenpensioen. Ik zou in 2014 “al” een brief van hen hierover hebben gehad, maar deze brief heeft mij om wat voor reden dan ook nooit bereikt.  Ze sturen mij nu alsnog een formulier, waarop ik met terugwerkende kracht een uitbetaling kan verwachten. Een week later wacht ik nog steeds op deze brief! 

Als herinnering aan mijn tijd met hem bovenstaande foto, die ik destijds zelf heb gemaakt, ontwikkeld en afgedrukt.

2 comments:

van-Gastel said...

Is toch weer even schrikken, ondanks dat jullie al zo lang uit elkaar waren. Is inderdaad erg jong overleden. Ben benieuwd of je de brief inderdaad nog krijgt.

Ria Kock said...

Ja, toch wel een beetje!
Brief blijkt volgende week de deur uit te gaan.