Sunday, January 28, 2007

Koudwatervrees

Het was een geslaagde werkweek, in ieder geval voor mij en van wat ik zo links en rechts om me heen hoorde ben ik niet de enige die er zo over denkt. Er zijn ook prachtige dingen uit voortgekomen, ik heb het met plezier gevolgd. Zelf ben ik iemand die soms nogal aarzelend om de hete brei kan draaien en pas de echte smaak te pakken krijg als de activiteit bijna gedaan is. Koudwatervrees noemde iemand het laatst nog. Zou kunnen. Zeker als het om activiteiten gaat waarbij ik apparaten moet gebruiken. Ik ben niet echt handig (en dat is nog een understatement) maar wel een doorzetter en dat compenseert elkaar dan weer een beetje.
Van de voor de zeefdruk gebruikte foto heb ik twee prints gemaakt met verschillende rasters. Deze foto leende zich goed voor het experimenteren met de zeefdruktechniek, door met het verschuivende perspectief en verschillende kleuren over elkaar heen te werken, om een nog vervreemdender effect te creëren. Door toevoeging van een heel andere foto (dak van een kerk) werd de beweging die in de foto zat versterkt, dat was uiteindelijk de bedoeling. Eerlijk is eerlijk, dit was een idee van Casper.

Het is me niet meegevallen om dat vervreemdende effect en de dansende beweging ook echt te bereiken, slechts een paar drukken zijn goed gelukt zowel qua kleur (lekker foute kleuren gebruikt) als qua beweging. Van Casper hadden we overigens bij de introductie gehoord dat het in het begin heel normaal was om bij twintig drukken (of zei hij nou vijftig) één goede te hebben. Ik heb misschien géén geweldig kunstwerk gemaakt, maar wel de smaak van het zeefdrukken te pakken gekregen en veel ideeën opgedaan. Ik zit nu met tientallen gezeefdrukte “studies”, waaruit ik de best gelukten ga selecteren om er wat leuks mee te doen.

En nee, we hadden geen concept, behalve dan dat om de techniek van het zeefdrukken onder de knie te krijgen! Nu weer verder met Artilabo, waar tussen haakjes prachtig mooie zeefdrukken te vinden zijn.

1 comment:

Anonymous said...

Oh leuk zeg, ik heb vroeger (35 jaar geleden ;o) ook nog gezeefdrukt, ik vond dat ook erg leuk om te doen...
Benieuwd naar 't resultaat!