Friday, March 02, 2007

Beeldvorming

Tijdens mijn onderzoek heb ik veel gehad aan bepaalde teksten die ik op internet heb gevonden. In één van die artikelen (uit: Versie, tijdschrift voor gezondheid, burgerschap en politiek, 1999) ging het over de dilemma's en gevaren van positieve beeldvorming. In het boek: "Beelden en beeldvorming: mensen met een verstandelijke handicap in fotografie, film en reclame "(1998), schrijft Pauline Terreehorst het volgende: Net zomin als de chronisch zieke erbij gebaat is dat niemand zich om bijzondere problemen bekommert onder het mom van je kunt alles nog en je kunt er tachtig mee worden, is de verstandelijk gehandicapte er echt mee geholpen als iedereen hem als normaal gaat behandelen. daardoor wordt iemand met een verstandelijke handicap namelijk opeens geconfronteerd met de keiharde maatschappij waarin slechts prestaties, werk en en maatschapppelijk succes tellen. (...) Mensen behandelen elkaar als gezonden ternauwernood met enige waardigheid, laat staan als men afwijkt van deze norm. Dàt is normaal. (...) Er moet dus niet gevraagd worden om normaal gedrag, maar om bijzonder gedrag: om tolerantie voor elke afwijking. Daarvoor is een exacte afbeelding van het leven van verstandelijk gehandicapten veel nuttiger dan het beeld dat via anderen over hen wordt gegeven.
In dit boek wordt volgens bovengenoemd artikel de positieve beeldvorming overigens wel erg benadrukt. Heel bijzonder vond ik zelf het fotoboek van Hapé Smeele: "Een andere werkelijkheid", over ernstig verstandelijk gehandicapten, met op de cover een foto van een man in een badkuip, die in een zwembad staat. Jolande Poppe zegt in dat boek ook dat het afwijkende wat vertrouwder zou moeten worden.

Ik ben er zelf ook van overtuigd dat er niets hoeft te worden weggemoffeld omwille van een positieve beeldvorming. Tijdens mijn verblijf bij Artilabo viel er hoegenaamd niets weg te moffelen. De mensen daar straalden rust en een positieve levenshouding uit en hadden schik in wat ze deden en waar ze goed in waren. Er werd met veel passie gewerkt. Ik hoop dat ik dat heb kunnen overbrengen.



No comments: