Friday, March 30, 2007

Nog wat eerste indrukken











Ik was nog niet eerder op Katendrecht geweest, al had ik er wel al e.e.a. over gelezen en gehoord. Mijn eerste indrukken waren dat er op fotografisch gebied best wel wat te beleven viel voor mij: oude dichtgetimmerde panden, indrukwekkende loodsen, een oud pakhuis, kleurrijke bewoners, overwoekerd groen, roodstenen nieuwbouw, water, binnenschepen.

Na een introductie over Katendrecht door Ben van de Wevering van de KBO (Katendrechtse Bewoners Organisatie) in het buurthuis op de Fruitlaan, mochten we even op een afgesloten binnenterrein rondkijken en in een huizenblok en daar zag ik veel interessante zaken. Later liepen we nog een rondje om het schiereiland, waarbij naast het alom vertegenwoordigde water voornamelijk de nieuwbouw opviel: de woontorens, maar ook een schooltje in de vorm van een boot, een met hekken afgesloten speeltuin en het open Kaappark, met op de achtergrond de vrije kavels. Tijdens deze verkenningsronde over het schiereiland leken de appartementen aan de rivier me toch best aantrekkelijk. 't Is dat ik (liever) niet in Rotterdam wil wonen, laat staan op Katendrecht, hoewel ik de skyline en de uitstraling van de hoogbouw wel heel aantrekkelijk vind. Misschien dat over een jaar of wat de zaken er anders voor staan, maar nu bevalt het leven in (een huis met tuin) in een rustige buitenwijk me nog wel. Zeker als ik daarna de andere kant van het complex heb gezien. Zo kaal, zo strak en zo weinig groen, al worden er wel pogingen gedaan om daar wat aan te veranderen.
Hoe aantrekkelijk men het ook probeert te maken voor oude, maar naar mijn idee vooral voor nieuwe bewoners, voorlopig ziet het er allemaal nog niet echt attractief uit. Ook de criminaliteit die er toch nog veel is, lokt niet uit om er met een prettig gevoel rond te lopen, al vergeet je dat weer snel als je op de kades loopt, zon op de bol en neus in de wind.

No comments: