Friday, March 30, 2007

Vervolg van mijn ontmoeting

Ik had gelezen dat aan het einde van de 19e eeuw de drukte van de Rotterdamse haven een toeloop tot gevolg had van mensen in Zeeland en Noord-Brabant, omdat er veel werkeloosheid was vanwege een crisis in de landbouw. Tussen 1894 en 1908 werden daarom op Katendrecht veel nieuwe huizen gebouwd. Het kerkje uit de Parochie "H. Margaretha Maria Alacoque" is als zodanig in gebruik geweest van 1878 tot 1999, volgens de informatie uit het gemeentearchief van Rotterdam.

De man met de hond zei dat hier eens in de maand Fred Keesen vond ik veel meer info over De Oase (zie linkerkant van zijn weblog).

Er kwamen een paar mensen aanlopen die naar binnen gingen en ik begreep dat in het pand ook vluchtelingen woonden. Nog iets waar een interessant verhaal achter kan zitten. Ik heb Robert, want zo bleek hij te heten, om zijn telefoonnummer gevraagd, zodat ik hem eventueel nog eens kan benaderen voor informatie. We waren inmiddels bij het Kaappark aangekomen en daar kon hij zich nog steeds erg kwaad over maken, zei hij, omdat de landschapsarchitect de oude bomen die er stonden weggehaald had. Er waren wel nieuwe voor in de plaats gezet, maar dat was geen verbetering. En wat had je nu, een paar veldjes narcissen in het gras!

Na dit gesprek met Robert had ik opnieuw voldoende stof om over na te denken.

No comments: