Friday, March 30, 2007

Ontmoeting


Van Ben hebben we een hoop interessants gehoord over nieuwe ontwikkelingen op Katendrecht, maar ik had ook al veel op internet gevonden. Veel daarvan heb ik al op ons blog gezet. Daartussen zitten ideeën genoeg (ouderen, Chinezen, architectuur) om er fotografisch gezien wat van te maken en al zwervende over het bijna-eiland komen er nog meer bovenborrelen.
Op een zaterdag kwam ik met hem in contact, de man met de hond zal ik hem maar even noemen. Dat het ’s avonds zo mooi was om foto’s te maken, vertelde hij. De Erasmusbrug was dan paars, de kubus daarginds boven op de loods was groen verlicht. Vanaf deze plek had je een prachtig uitzicht. Op mijn vraag of het ‘s avonds wel veilig was hier, gaf hij als antwoord dat ik wel iemand mee moest nemen, een vriend of zo. Als hij in de avonduren zijn hond uitliet voelde hij zich toch niet echt prettig. ‘s Morgens was het ook interessant, want dan deed een oude Chinees hier zijn Tai Chi oefeningen. Ik begon over de academie en onze opdracht in deze wijk en vroeg of hij hier woonde. Dat deed hij, al kwam hij niet hier vandaan, maar van de Veluwe en hij miste zijn bossen wel.Gelukkig stonden hier nog wel wat oude iepen. Een deel ervan was ertussenuit gehaald en naar de andere kant van het schiereiland verhuisd, om de bomen wat evenrediger te verdelen.
Al pratende liepen we met elkaar op, want hij wilde me laten zien waar de r.k. kerk was met de versierde panelen. En zo liepen we ook even binnen bij het wijkmuseum Katendrecht aan de Rechthuislaan, waar nu een kunstschilder een galerie heeft. Boven in het pand woonde volgens mijn informant nog steeds de kunstenaar Wally Elenbaas, 94 jaar oud. Bij het kerkje, een pand met een kruis aan de muur, bewonderde ik de panelen met een voorstelling over de geschiedenis van Katendrecht.

No comments: