Wednesday, January 10, 2018

Kijk

Kijk,
ik weet het niet
ik was nog nooit dood
maar als je nou dood bent
wat zie je dan
wat zie jij nu wat ik niet zie
want als de ogen zich sluiten
en het zicht naar binnen keert
waar ben ik dan
en jij?
en wij?

Bert Schierbeek
Uit: Ik heb alleen woorden
De honderd meest troostrijke gedichten over afscheid en rouw uit de Nederlandse poëzie, verzameld door Hans Warren en Mario Molegraaf, 2001

Vandaag is het de sterfdag van mijn moeder Nettie! In 2002 is ze overleden aan de gevolgen van chronisch myeloïde leukemie. Ze is helaas slechts 67 jaar geworden, ze was een prachtmens!

80 Jaar geleden was mijn moeder bijna vier jaar oud. Deze foto van haar en haar jongere zus Bertha trof ik aan op de computer van mijn vader, ook al weer wat jaren geleden. Heel veel meer foto's van haar als kind heb ik niet, misschien dat er nog wat kiekjes bij familieleden circuleren. Ik schat dat ze hier zo rond de vier jaar zal zijn. 






Mijn vader had de foto ingescand en er een bmp-bestand van gemaakt, ik weet eigenlijk niet waarom en ik kan het hem niet meer vragen, want ook hij is er niet meer. Ik heb er niets aan veranderd en zo te zien wordt dit bestand hier gewoon geaccepteerd. In de beginjaren van mijn digitale avontuur heb ik zelf wat rare dingen gedaan, zoals foto's opgeslagen als pdf, i.p.v. psd. Och ja, daar leer je wel van!

Dit leek me een mooi moment om mijn blog weer eens nieuw leven in te blazen!




No comments: